Pojmovnik sadrži tumačenja i
pojašnjenja stručnih
pojmova.


Pojmovnik
preko 1000 različitih ponuda na jednom mjestu
  • Često ste za obilazak poslovnica i prikupljanje informacija o uslovima i ponudama trošili dragocjeno vrijeme?
  • Tražili ste pravi kredit za vas, najbolju štednju ili obavezno auto osiguranje?
  • Poredili karakteristike bankarskih kartica ili životnih osiguranja?
  • Razmatrali ste promjenu telekom operatera, internet ili TV paketa?

Na portalu kliker.ba sada birajte, poredite i kontaktirajte sve ponuđače jednostavno i brzo.
Anketa
Koliko platnih kartica posjedujete Vi lično?


Glasaj! Rezultati!

Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 

 

Crowdfunding je alternativni način skupnog finansiranja primjenom specijaliziranih digitalnih platformi, koji omogućava da veliki broj relativno malih 'ulagača' može kreirati značajne društvene promjene.

Dva su osnovna crowdfunding modela: sa i bez finansijskog povrata. Equity crowdfunding je jedan od oblika skupnog finansiranja sa finansijskim povratom, a najprepoznatljiviji oblik crowdfunding bez finansijskog povrata je model koji se zasniva na nagradama, gdje podržavatelji u zamjenu za uloženi novac dobijaju odgovarajuću nefinansijsku nagradu.      

Na Kliker.ba uporedite ponude svih banaka - brzo i besplatno zatražite upit i uštedite >>

Šta je nagradno finansiranje?

Skupno finansiranje zasnovano na nagradama (engl. Reward based crowdfunding) je model finansiranja gdje pojedinci ulažu novac u određeni projekt sa očekivanjem da će zauzvrat dobiti opipljivu nefinansijsku nagradu, poput robe ili usluga koje se kreiraju u kasnijoj fazi razvoja projekta.
Najčešće se primjenjuje za pretprodaju novih proizvoda koji se nude u zamjenu za izvršeno ulaganje. Crowdfunding kampanja, koja okuplja zainteresiranu javnost prije lansiranja proizvoda, omogućava pokretanje start-up biznisa i istovremeno kreiranje narudžbi, čime se osigurava inicijalni protok novca, koji je obično glavni problem za nova preduzeća. Razlikuje se od equity (kapitalnog) crowdfundinga po tome što podržavatelji nemaju vlasnička prava ili mogućnost uticaja na finansijske odluke u preduzeću, što vlasniku projekta/preduzeća omogućava veću samostalnost i kontrolu u budućem poslovanju.

Ko može koristiti nagradno finansiranje?

Uspjeh u skupnom finansiranju zasnovanom na nagradama zavisi od toga koliko dobro preduzeće poznaje ciljnu publiku i šta će koristiti kao nagradu za motiviranje podržavatelja. Skupno finansiranje putem nagrada mogu primjenjivati različita preduzeća i pojedinci, a naročito je pogodan oblik finansiranja za proizvode i usluge koji su inovativni ili pobuđuju visoku razinu pažnje potrošača.

Prednosti skupnog finansiranja zasnovanog na nagradama mogu koristiti:

  • pojedinci i preduzeća koji žele potvrditi svoju poslovnu ideju na tržištu
  • preduzeća sa uvjerljivim B2C proizvodom npr. pri lansiranju novih brendova
  • brzo rastuća preduzeća npr. pri širenju poslovanja
  • neprofitne organizacije i socijalna preduzeća drugi inovativni pojedinci i preduzeća.

Prednosti i nedostaci nagradnog finansiranja

Skupno finansiranje zasnovano na nagradama ima brojne prednosti, a najznačajnije su:

  • relativno 'jeftin' načina prikupljanja kapitala
  • prikupljeni kapital nije potrebno vraćati, ali se mora isporučiti obećana nagrada (roba/usluge)
  • relativno jednostavan postupak finansiranja, primjenom specijaliziranih digitalnih platformi, koji ne zahtijeva profesionalno angažiranje dodatnih eksperata za prikupljanje kapitala
  • zadržava se finansijska kontrola poslovanja preduzeća
  • izloženost tokom kampanje se koristi za kreiranje baze kupaca i izgradnju svijesti o brendu
  • može se koristiti kao priprema za novi ciklus finansiranja putem npr. equity crowdfundinga.

Osnovni nedostaci primjene skupnog finansiranja zasnovanog na nagradama su:

  • nije najbolja opcija za preduzeća koje traže značajnije iznose kapitala
  • ako se tokom kampanje ne postigne finansijski cilj koji je definiran kao fiksni iznos, može se izgubiti djelimično prikupljeni iznos sredstava i vrijeme uloženo za njegovo prikupljanje
  • inovativne ideje se tokom kampanje prezentiraju potencijalnim podržavateljima, ali i drugoj široj javnosti (npr.konkurentima), te postoji mogućnost kopiranja inovacija koje nisu zaštićene patentom.

Vrste nefinansijskih nagrada

Crowdfunding kampanja zasnovana na nagradama koristi različite vrste nagrada koje su prikladne za podržavatelje. Tokom crowdfunding kampanje potrebno je izabrati dovoljno veliku skupinu podržavatelja sa kojom će se komunicirati kako bi se postigao uspjeh pri prikupljanju kapitala. Nagrade trebaju biti izdašne, opipljive, ekskluzivne i vrijedne iz perspektive podržavatelja. Potrebno je koristiti različite vrste nagrada ovisno o iznosu novca koji podržavatelji ulažu, kako bi se postiglo razlikovanje podržavatelja koji doprinose sa malim iznosima i onih koji su velikodušniji pri finansiranju projekta.

Za potrebe crowdfunding kampanje mogu se koristiti tri vrste nagrada:

  • predbilježbe su najučinkovitiji način dodjele nagrada koji podržavateljima pruža mogućnost ranog pristupa novim proizvodima pri njihovom lansiranju na tržište
  • usluge se koriste za nagrađivanje podržavatelja u slučajevima kada se ne može vršiti predbilježba, i to obično organiziranjem promotivnih događaja (npr. donatorska večera i slično)
  • priznanja se koriste kako bi se podržavateljima iskazala zahvalnost (npr. pismene zahvalnice) ili se za podržavatelje kreiraju prigodni brendirani pokloni koji su povezani sa kampanjom.

Zaključak

Crowdfunding je postao izuzetno popularan alternativni način finansiranja inovativnih projekata. Kampanje skupnog finansiranja zasnovane na nagradama smatraju se oblikom internetske pretprodaje proizvoda, koji koristi sve više inovativnih startupa kako bi se postigla veća izloženost brenda pri lansiranju novih proizvoda na tržištu. Tokom kampanje postiže puno više koristi od ‘samog’ novca:

  • vrši se izgradnja zajednice kupaca
  • omogućeno je učenje o tržištu i testiranje novih proizvoda
  • kreira se odgovarajući publicitet na tržištu
  • provjerava se investicija za potrebe finansiranja od strane profesionalnih ulagača.

Nagradno finansiranje sve više koriste i BH poduzetnici. Brojni su primjeri uspješnih BH poduzetničkih poduhvata koji su realizirani primjenom modela nagradnog finansiranja, a za očekivati je da će se pozitivni trendovi u ovoj oblasti nastaviti i u narednom periodu.

 


 

1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]



Oznake: