Pojmovnik sadrži tumačenja i
pojašnjenja stručnih
pojmova.


Pojmovnik
preko 1000 različitih ponuda na jednom mjestu
  • Često ste za obilazak poslovnica i prikupljanje informacija o uslovima i ponudama trošili dragocjeno vrijeme?
  • Tražili ste pravi kredit za vas, najbolju štednju ili obavezno auto osiguranje?
  • Poredili karakteristike bankarskih kartica ili životnih osiguranja?
  • Razmatrali ste promjenu telekom operatera, internet ili TV paketa?

Na portalu kliker.ba sada birajte, poredite i kontaktirajte sve ponuđače jednostavno i brzo.
Anketa
Koliko platnih kartica posjedujete Vi lično?


Glasaj! Rezultati!

Autor: Lejla Softić, dipl.oec. 

 

„Jedanki se s jednakim najlakše udružuju.“

– Ciceron

Grupno finansiranje (eng. crowdfunding) oblik je alternativnog finansiranja, koji se veoma uspješno može koristiti za ulaganje i primjenu 'zelenih' trendova na BH tržištu. 'Zeleno' poslovanje globalni je trend, kojeg bi kao oblik društveno odgovornog poslovanja, osim konvencionalnih poduzetnika, trebali više zagovarati i tržišni akteri iz oblasti društvenog poduzetništva.

U suvremenim uvjetima poslovanja, 'zeleno' bankarstvo, kao oblik konvencionalnog finansiranja, ne može više biti jedina opcija, naročito kada je u pitanju društveno poduzetništvo. Stoga je logično očekivati da će i u BH društvu, u narednom periodu, biti veća primjena prednosti grupnog finansiranja za implementaciju 'zelenih' trendova.

Na Kliker.ba uporedite ponude svih banaka - brzo i besplatno zatražite upit i uštedite >>

Šta je crowdsourcing marketing?

Crowdsourcing marketing koristi informacije prikupljene od javnosti za poticanje i informiranje marketinških kampanja. Crowdsourcing marketing započinje određivanjem ciljeva kampanje i onoga što se kampanjom želi postići, a zatim se na temelju definiranih  ciljeva vrši izbor odgovarajuće  platforme za grupno finansiranje.
Tri su uobičajene vrste crowdsourcing  marketinga:

  • Crowdfunding/Grupno finansiranje: Umjesto da se traže investitori koji će finansirati projekat, vrši se grupno finansiranje odnosno prikupljanje novca putem mrežne platforme.

  • Crowdcontests/Natjecanje: Natjecatelji rade na projektu i šalju svoje prijave, a najbolja prijava se proglašava kao dobitnik nagrade i u skladu sa tim se nadoknađuje rad pobjednika.

  • Microtasking/Mikrozadatak: Veliki zadatak se raščlanjujete na više malih zadataka, koji se zatim dodijelju da se izvršavaju putem platforme za mikrozadate i nudi se plaćanje određenog iznosa po njihovom izvršenju.

 

Globalne crowdfunding platforme za 'zelene' projekte

Na globalnom tržištu postoji više različitih specijalizovanih platformi putem kojih se mogu pokrenuti crowdfunding kampanje i tako realizirati 'zeleni' projekti:

  • StartSomeGood platforma ima odjeljak pod nazivom Okoliš, putem kojeg se može besplatno prijaviti projekat, a nakon što projekat postigne svoj cilj, platforma naplaćuje 5% prikupljenog novca kao naknadu.

  • EquityNet platforma ima odjeljak pod nazivom Energija i komunalne usluge, a svi projekti koji se odnose na solarnu energiju ili bilo koju drugu 'zelenu' energiju, mogu se finansirati na ovaj način.

  • Mozaik i Sunfunder su specijalizirane platforme za projekte i ulaganja u solarnu energiju.

'Zeleni' projekti: Koncencionalno vs. Grupno finansiranje

Iako može izgledati kao prijetnja za konvencionalne oblike finansiranja, ulaganje u 'zelene' projekte primjenom grupnog finansiranja jedna je od tržišnih šansi, koja je nastala kao posljedica disruptivnih trendova u oblasti primjene digitalnih tehnologija. U uvjetima konvencionalnog načina poslovanja, koji je karakterističan za BH ekonomiju, i kada je neophodno napraviti 'zaokret' iz linearne ka cirkularnoj ekonomiji, primjena grupnog finansiranja može biti razvojna šansa za domicilne poduzetnike odnosno mala i srednja preduzeća.

Konvencionalni način finansiranja putem finansijskih institucija ne podržava sve vrste finansiranja ulaganja u npr. obnovljive izvore energije ili druge slične neprofitne i socijalne projekte. To znači da bi ovi 'zeleni' projekti mogli biti uskraćeni za pronalazak odgovarajućih izvora finansiranja, ukoliko bi izostalo prikupljanje sredstava putem platformi za grupno finansiranje.
Alternativno odnosno grupno finansiranje može pomoći malim i srednjim preduzećima, koja često neispunjavaju uvjete  komercijalnih banaka npr. startup preduzeća, zbog potrebe poštovanja propisanih procedura. Na taj način, platforme za grupno finansiranje zauzele su određenu tržišnu nišu, koja nije pokrivena velikim ulagačima ili bankama, i stoga se na tržištu ne natječu izravno sa njima.

Prednosti grupnog finansiranja za 'zelenu' energiju

Prijelaz  na 'zelenu' energiju obično podrazumijeva ulaganja u velike javne projekte, koja obično vrše velika (javna) preduzeća, sa ciljem isporuke energije s niskim udjelom ugljika. U suvremenim uvjetima, ekološki osvješteni pojedinci također žele dati svoj doprinos u postizanju klimatskih ciljeva, podupirući i instalirajući male obnovljive projekte u 'zelenu' energiju.

Osnovna prednost grupnog finansiranja je da se zahvaljujući alternativnom načinu finansiranja mogu pokrenuti projekti 'zelene' energije i tako demokratizirati energetska tranzicija. Pri tome se ne smije zanemariti činjenica da platforme za grupno finansiranje funkcioniraju drugačije od konvencionalnih ulaganja i nose različite vrste rizika za male ulagače. Stoga, grupno finansiranje nije zamjena ili konkurencija bankama, već komplementarni oblik finansiranja projekata u 'zelenu' energiju.

Zaključak

'Zeleni' trendovi i ulaganje u 'zelenu' energiju na globalnom tržištu postaju prioritet. Pitanje je trenutka kada će i BH poduzetnici početi primjenjivati suvremene trendove u vlastitom poslovanju.

Iako su 'zeleni' trendovi aktualni na globalnom tržištu i dalje u mnogim dijelovima svijeta poduzetnici, koji promiču ekološki pothvate, ne mogu putem konvencionalnog bankarskog finansiranja obezbjediti finansiranje vlastitih 'zelenih' projekata. Sve više malih i srednjih projekata u oblasti npr. 'zelene' energije potpomognuto je isključivo grupnim finansiranjem.

Povećavanjem konkurencije između 'zelenog' bankarstva i platformi za grupno finansiranje, kao alternativnog načina finansiranja, ali i međusobnom konkurencijom između pojedinih specijaliziranih platformi za grupno finansiranje 'zelenih' projekata mogu se kreirati brojne prednosti, kako za investitore (konvencionalne institucije ili individualne ulagače), tako i za okoliš, sa ciljem ublažavanja negativnih efekata na klimatske promjene sa kojima se suočavamo na globalnoj razini.

Da li će ekološki osvješteni pojedinci i poduzetnici, na BH tržištu, uskoro početi da agilnije primjenjuju platforme za grupno finansiranje, kako bi pokrenuli vlastite 'zelene' projekte, ostaje da saznamo u godinama koje su pred nama.


 

1 SoftConsulting s.p. Tuzla,Trg slobode 16 ( BIT Centar), 750000 Tuzla, e-mail: [email protected]





Oznake:
Slični članci
   
Svi vaši komentari i prijedlozi na sadržaj, izgled i funkcionalnosti portala su dobrodošli - pišite nam!